K mylnému záveru mohol náš docent dospieť aj tak, že má hlúpych radcov. Príkladom nech nám je zavádzajúci príklad prezentovaný v denníku Pravda. V ňom je ilustrovaný procesu predajnej ceny kurčaťa. Chovateľ predá kurča spracovateľovi za 28,50 Sk/kg - čistý zisk farmára je okolo 1 Sk. Spracovateľ, ktorého výrobná cena kurčaťa po spracovaní je 53,58 Sk/kg, predá kurča obchodníkovi za 54,50 Sk/kg - čistý zisk spracovateľa zhruba 1 Sk. A dostávame sa k obchodníkom. K nákupnej cene 54,50 treba prirátať 19% DPH, ktorá zvýši cenu na 64,85 Sk/kg. Konečná cena na pulte 74,90 Sk/kg - obchodná prirážka 10,05 Sk/kg.
Takto končí zavádzajúci príklad v Pravde. Ak bol podobne prezentovaný aj docentovi, a on nemá páru o mikroekonomike, musí mu to pohnúť žlčou. Rovnako to musí vytočiť 40% obyvateľov tejto krajiny, ktorí docenta milujú.
V čom je problém? Nuž v tom, že tento zavádzajúci príklad nerešpektuje základné pravidla komparácie. U chovateľa a spracovateľa hovoríme o čistom zisku, ale u obchodníka už použijeme obchodnú maržu. Pri skúške, na škole, by ste leteli ako ten bastard Lajka. Avšak v politike je to téma, ktorá slúži na udržiavanie popularity medzi nekompetentnými voličmi. Ako by to malo byť, aby to bolo košér? Od obchodnej marže musíme odpočítať všetky náklady, až potom sa môžeme dopracovať k čistému zisku za 1 kg kurčaťa. Nehovoriac o tom, že na výšku marže má vplyv aj sezónnosť predaja, čo znamená, že jej veľkosť sa mení. Rovnako ju môže ovplyvniť ponuka, ale aj dopyt konkrétnej komodity, či životný cyklus výrobku. Výška marže je iná u rýchloobratovom tovare a iná u tovare na zákazku. Nehovoriac už o trhom akceptovanej maximálnej cene. A tak ďalej, a tak ďalej....
Myšlienka stanoviť zákonom výšku marže je hlúpa, bez ohľadu na skutočnosť, či ju predkladá docent, alebo retardovaný alkoholik so základným vzdelaním. Pán docent by mal vymeniť svojich radcov, lebo ho dostávajú do neželeného svetla - docenta, ktorý sa opakovane mýli. Mne osobne by takýto imidž vadil, pretože skúsenosť s horúcou platňou už mám dávno za sebou.