Chorá štátna správa na pokračovanie

Autor: Matej Hospodár | 6.9.2010 o 8:45 | (upravené 6.9.2010 o 9:09) Karma článku: 11,60 | Prečítané:  3199x

V predchádzajúcom článku som naznačil, ako by to malo byť, aby štátna správa bola efektívna. Tvrdím, že nesystémový prístup, bez synergického manažmentu nemá šancu na úspech. Externý audit nepovažujem za šťastný preto, že je jednorazový a preto nedokáže identifikovať všetky systémové chyby a teda šetriť peniaze. Rozhodol som sa postupne poukazovať na systémové chyby, ktoré štátnu správu degenerujú, s cieľom vyvolať na túto tému verejnú diskusiu.

Na úvod logická otázka. Kto z nových, ale aj starých, prednostov obvodných úradov, riaditeľov úradov práce a iných štátnych inštitúcii má naštudovaných zhruba 7600 strán odborného textu o problematike systémov riadenia kvality? Vieme to aspoň približne? Aká je potom perspektíva efektivity štátnej správy?

V prvom článku som napísal, že v každej štátnej inštitúcii je potrebné vykonať audit na štyroch úrovniach -  Organizačný, personálny, casch flow a procesný. Dnes poukážem na prvé systémové chyby, ktoré môžu z takého auditu vyplynúť.

Personálny audit môže v každej štátnej organizácii vygenerovať chronické systémové chyby, ktoré sa vlečú z minulosti už niekoľko rokov. Pracovná pozícia, na ktorú je zo zákona požiadavka vysokoškolského vzdelania druhého stupňa, je roky obsadená persónou so stredoškolským vzdelaním, ktorá ma udelenú výnimku zo zákona. Aj keď zákon o štátnej službe jasne hovorí, že diskriminácia je neprípustná, ten istý zákon diskrimináciu pripúšťa. Chorý zákon v chorom systéme. Výnimky z čias  budovania komunizmu by mali konečne padnúť!

V štátnej správe sú poctiví pracovníci, ktorí sú pracovne vyťažení ad absurdum. Pracovná preťaženosť sa prejavuje na ich zdravotnom stave, avšak neprejavuje sa na ich výplatnej páske. Príkladom môže byť všeobecná štátna správa. Priestupky sú najnáročnejšie procesy, s ktorými sa v štátnej správe môžete stretnúť. Sú pracovníci, ktorí prejednávajú 300 priestupkov a vydávajú 300 rozhodnutí ročne. Rozhodnutie musí byť bezchybné tak po právnej, ako aj po procesnej stránke. Každé rozhodnutie obsahuje niekoľko subprocesov a desiatky činností, ktoré musí zamestnanec vykonať. Je maximálne vyťažený, v mnohých prípadoch dokonca pracovne preťažený. Žiaľ, jeho plat je ponižujúci, pretože použiť výraz nízky plat je nevhodné. Dôsledok: Spoločensky významná a náročná práca platená podpriemernou mzdou. Po odpočítaní povinných platieb takého štátneho zamestnana je jeho životnú úroveň  niekde na úrovni sociálne odkázaného jedinca.

Na druhej strane existujú pracovníci, ktorí robia päť až desať rozhodnutí ročne za rovnaký plat, ako ich kolegovia na priestupkoch. Chorý systém štátnej správy neumožňuje pridať na plate preťaženým pracovníkom na priestupkoch, lebo „nie sú peniaze!". Tento nezmysel počúvam niekoľko rokov. Rovnako niekoľko rokov čítam v zákone o štátnej službe podpriemerné tarifné platy štátnych zamestnancov. A stále sa stretávam s neochotou tieto problémy riešiť systémovo. Tvrdím, že peniaze v štátnej sú, iba nie v tých správnych rukách. Tu je dôkaz. Podľa zákona o štátnej službe musí byť na Obvodnom úrade služobný úrad. Je to dôsledok nesystémových zmien predchádzajúcej vlády. Ak by boli Obvodné úrady optimálne pracujúce organizácie štátnej správy v stabilizovanom systéme, tak služobný úrad robí pri 50 zamestnancoch pár rozhodnutí ročne (odchod do dôchodku, materská dovolenka, valorizácia platov zo zákona). Takáto pozícia je zbytočná a musí dôjsť ku kumulácii funkcií, pretože tieto činnosti môže robiť organizačný odbor a v konečnom dôsledku o všetkom rozhoduje prednosta úradu. Zrušiť zbytočné miesto v štátnej správe a pridať tým, ktorí v nej poctivo a tvrdo pracujú je možné a nutné! Samozrejme, pritom si budeme musieť vypočuť milión dôvodov, prečo nepotrebné miesta v štátnej správe sú tak potrebné.

Podobná situácia je aj vo verej správe. Základné školy, v ktorých je 7 detí !!! by malo Ministerstvo školstva zrušiť do 30 sekúnd!

 

O ďalších systémových chybách chorej štátnej správy v najbližšom článku. Ak sa v tejto krajine niet o tom s kým rozprávať, tak nech sa o tom aspoň píše a diskutuje.

 

 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

DOMOV

Žiadne potraviny a autobus raz za týždeň. Okraj kraja, na ktorý sa zabudlo

Ľudia v Prešovskom samosprávnom kraji o práci župana veľa nevedia. Trápia ich najmä cesty a nezamestnanosť, ale aj životné prostredie.

EKONOMIKA

Sagan či Hantuchová sa budú plateniu daní vyhýbať ťažšie

Ministerstvo chce zabrániť presunu ziskov.

Čo je nové na SME

SMEnaživo: Diskusia s kandidátmi na bratislavského župana

Príďte dnes o 18.00 diskutovať.


Už ste čítali?